Bezinteresowne zaangażowanie rady pedagogicznej może przynieść wymierne korzyści dla prawidłowego rozwoju dziecka , dostrzeżenie jego potrzeb i ukierunkowanie jego działań na osiągnięcie sukcesu w szkole .Jest to możliwe dzięki powstawaniu autorskich programów.Oto jeden z nich .
JESTEM- to program własny przeznaczony dla grupy dzieci pięcioletnich objętych eksternistycznym wychowaniem przedszkolnym
Opracowanie-Wiesława Kaniasty
Program powstał z inicjatywy dyrektora przedszkola „ Stokrotka ” w Nowej Wsi Wielkiej w ramach programu naprawczego . Był on wynikiem znacznego zmniejszenia się populacji 5-latków w przedszkolu , spowodowanej pogorszeniem się ekonomicznej sytuacji wielu rodzin . O tym , jak ważny jest prawidłowy rozwój dzieci 5-letnich , a tym samym właściwe jego ukierunkowanie m.in. szerokie możliwości działań placówek przedszkolnych , nie trzeba nikogo przekonywać . Przekonać trzeba było jednak rodziców , aby przyprowadzili swoje dziecko na zajęcia raz w tygodniu .Zostały zatem rozesłane imienne zaproszenia , które zaowocowały zebraniem grupy liczącej 18 dzieci .Rodzice wypełnili specjalnie przygotowaną ankietę oraz „ Kartę zgłoszenia dziecka do grupy „ Jestem ” .
Podstawy prawne: -Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 1996 r., Nr 67, poz.329 z późn. zm.), -Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz.U. Nr 51 , poz.458 ), -Rozporządzenie Ministra Edukacji i sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologicznej i pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach ( Dz.U. Nr 11 z 2003 r.)
Założenia programowe.
Program , którego współautorkami , są nauczycielki przedszkola „ Stokrotka ” w Nowej Wsi Wielkiej powstał w wyniku potrzeb środowiska lokalnego . Z badań prowadzonych przez dyrektorkę przedszkola wynika , że dzieci 6-letnie, objęte tylko rocznym oddziaływaniem dydaktyczno-wychowawczym , osiągają znacznie gorsze rezultaty aniżeli dzieci uczęszczające do przedszkola dłużej niż jeden rok .Założeniem zatem programowym było wyrównanie szans edukacyjnych wśród dzieci 5-letnich , przynajmniej w fazie elementarnego przyswojenia wiedzy , umiejętności i kształtowania postaw przed rozpoczęciem edukacji w grupach „0”. Materiał programowy został potraktowany wybiórczo , z ukierunkowaniem na zagadnienia istotne , naszym zdaniem , w przygotowaniu dziecka do nauki czytania , pisania , liczenia itp.oraz umiejętności współdziałania w grupie rówieśniczej .
Czas realizacji .
Czas realizacji to rok szkolny 2003 /2004 ; zajęcia zainaugurowane zostały w pierwszą środę października 2003 roku , raz w tygodniu w wymiarze 2,5 godziny . Zajęcia mają charakter zajęć dodatkowych , dlatego odbywają się w godzinach 13.30-16.00 , kiedy w przedszkolu są już wolne sale . Wszystkie nauczycielki realizujące program nie pobierają żadnego wynagrodzenia (!). Zakładając, że program uzyska pozytywne rekomendacje w środowisku i aprobatę organu prowadzącego przewidziana została kontynuacja programu na kolejne lata . Z uwagi na wysoką ocenę działań przez rodziców , a także lepsze przygotowanie tych dzieci do szkoły , co wynika z przeprowadzonego przez dyrektor przedszkola testu , realizujemy go także w tym roku szkolnym .
Cele ogólne: -stwarzanie sytuacji edukacyjnych usprawniających samodzielność w budowaniu i posługiwaniu się znakiem : słowem ,gestem ,liczbą ,barwą w poznawaniu siebie i świata , - budowanie przez dziecko „obrazu siebie ” w relacji :ja-ty, ja-wy , ja-to przez stwarzanie odpowiednich warunków, - wprowadzenie dziecka w świat wartości i postaw pozytywnych otaczającym, twórczym ( na miarę dziecka ) funkcjonowaniu w grupie.
Procedury osiągania celów .
Podstawowym założeniem programu jest wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności , umiejętności i wiadomości potrzebne już w grupie sześciolatków . Osiągnięcie zamierzonych celów uwarunkowane jest : 1) opracowaniem obszarów programowych dostosowanych do ustalonego czasu trwania zajęć, 2) dostosowania zadań do potrzeb , możliwości i zainteresowań dziecka , 3) stworzeniem dziecku warunków umożliwiających indywidualne tempo jego rozwoju , 4) rozwijaniem serdecznej, przyjacielskiej atmosfery między wychowankami, 5) odwoływaniem się do dziecięcych przeżyć , doświadczeń ,wiadomości i zainteresowań .
Do najczęściej stosowanych metod i form pracy z dzieckiem należą : różne zabawy , obserwacje i pokaz ,działanie twórcze , przekaz słowny, przykład osobisty nauczyciela , gry dydaktyczne i własna aktywność dziecka .
Ewaluacja działań.
Analiza zakładanych efektów pracy z dziećmi objętymi programem „JESTEM” dokonywana jest na koniec roku szkolnego i przedstawiana rodzicom oraz organowi prowadzącemu . Szczegółowy przebieg działań edukacyjnych zawarty jest w dzienniku zajęć .
Kompleksowa tematyka zajęć .
Tematyka ta dostosowana jest do założeń programu rozwoju przedszkola oraz rocznego planowania pracy.
Tematyka zajęć: 2003/2004 2004/2005 Październik Kolorowa jesień Październik W przedszkolnej gromadzie Listopad Figle i psoty Pana Listopada Listopad Jesienne nastroje Grudzień Z radością czekamy na święta Grudzień Poznajemy świąteczne tradycje Styczeń Zimo , baw się z nami Styczeń Zabawy na śniegu i lodzie Luty Bawimy się w teatr Luty Pamiętamy o ptakach Marzec Witaj wiosenko śliczna panienko Marzec Witamy wiosnę Kwiecień W zdrowym ciele , zdrowy duch Kwiecień Dbamy o zdrowe zęby Maj Mamo-kochaj tatę ;Tato-kochaj mamę (festyn) Maj Ja i moja rodzina Czerwiec Lato czeka Czerwiec Dzieci w ramach integracji ze środowiskiem przedszkolnym zapraszane są na uroczystości i imprezy przewidziane w „Kalendarzu imprez i uroczystości ” na dany rok szkolny .
Treści programowe .
Treści programowe poprzez cele edukacyjne i operacyjne opracowane zostały w następujących obszarach tematycznych : -„Myślę –mówię ” -„Moje pierwsze doświadczenia z matematyką ” -„ Ja i muzyka” -„ Ja i plastyka ” -„ Moja sprawność ruchowa ” -„ Ja i otoczenie społeczno-przyrodnicze ”
Podsumowanie efektów działań zawarte jest w obszarach : - Praca z dzieckiem - Współpraca z rodzicami - Współpraca ze środowiskiem
Autor publikacji : mgr Wiesława Kaniasty , dyrektor Przedszkola Samorządowego „Stokrotka” w Nowej Wsi Wielkiej
|